andilove

Direktlänk till inlägg 25 juni 2011

Läs detta!

Av Andrea - 25 juni 2011 10:45

Här nedan följer en text som är lite mer allvarligare än ett blogg inlägg.

Det blev väldigt långt, men jag ber er att läsa hela. Även om det tar tid.


En sak som jag brinner väldigt starkt för är miljön och vårt hem: jorden.


Tänk att Vi har en plats att kalla "vårt hem"

Tänk att vi har något så vackert som: en planet.

Vi människor har fått ett ansvar, ett ansvar att ta hand om vårt hem. Ta hand om planeten som har skapats åt oss.

Har vi varit ansvarsfulla?

Nej!

Det har vi inte varit.

Det tog över TVÅ MILJARDER ÅR(!!!) för jorden att skapas. Två miljarder år att byggas upp, fyllas med land och hav, skog och djur.

Och vi, vi människor lyckades på ynka 100 år förstöra vår planet. Vi har förorenat den med olja, kemikaliker, avgaser, cigarett rök och andra gifter. Vi har bränt hål i ozonlagret och fått glaciärsisar att smälta. Vi utrotar hundratals olika djurarter och växtarter varje år.

Grattis till oss!! Vi har lyckats. Vi har lyckats förstöra vår jord.


Är det ingen, mer än jag som ser vad som håller på att hända?

Är det ingen som ser att jorden håller på att brytas ner, som matrester i en komposthög?

Vår planet tar allvarlig skada av allt vi gör. Men vi bryr oss inte.


Bara vi lever i 25 år till, då kommer man ha uppfunnit bra rymdraketer som man kan åka till Mars med. Och då kan vi bosätta oss där och börja om. Vi kan lämna jorden och vårt liv här. Det är inte vårt ansvar längre.

Det är hemskt..jag vet. Men trots det är de så många resonerar idag.


Jag tycker att vi människor (i allmänheten) är riktigt korkade.

"Oj, nu är det hål i ozonlagret. Förbaskade sol nu måste vi akta oss för annars kommer vi få cancer"

Eller: "Nej! nu är det översvämmning i haven igen, varför ska alla glaciärer smälta just nu?"

Eller: "Usch, nu blev det sådär svårt att andas igen. Undrar varför jag får såna besvär?"


JAG ska svara på allas funderingar:


1. Sluta skjuta upp rymdraketer och använda hårsprej, så slipper vårt ozonlager ta skada och vi slipper köpa solkräm

2.Ja, hmm..vad konstigt att det är översvämming. Kan det bero på växthuseffekten, kanske?

3. Har du andningsbesvär? Ja du det är för att alla tobaksbolagen hugger ner vår fantastiska regnskog för att få mer plats att odla gift. De är därför.


Ser ni?


Tror ni att det är något lustigt sammanträffande att det skedde hela 6 naturkatastrofer på väldigt kort tid?

Tror människor på allvar att jordbävningar, orkaner och översvämmningar bara kommer i tid och otid?

Nej, det är jordens sätt att kommunicera. Det är jordens sätt att säga till att den inte mår bra. Vår planet varnar oss.


Regnskog före skövling:


              

 

       


Regnskog efter skövling:


  

  

  

Är det bara jag som vill gråta när man ser dom här hemska bilderna?


Två bilder på glaciärer, gissa vilken som är före och efter:

 

 

Kom ihåg att det är inte bara vi människor som bor här. Djuren tar också skada.


 Texten är kopierad härifrån : http://clara-ida.bloggplatsen.se

 

 
 
Emma

Emma

25 juni 2011 12:05

Nää fyy vad hemskt!! Jag tycker precis så också!! Stackars isbjörn, stackars ALLA!! ibland tycker jag bara j'vla människor, varför finns vi?? Vi förstör ju bara alllt!!??

http://mittsimstre.bloggplatsen.se

Andrea

25 juni 2011 12:09

Visst är det hemskt!! Håller med dig enormt!!!

 
Amelia

Amelia

27 juni 2011 22:07

Jag personligen gör verkligen så gott det bara går för att undvika att skada naturen.
Jag har nämligen varit scout i 3 år, men jag slutade i scoutkåren. För att jag varken tid så det räckte, skolan var (och är än idag) faktiskt viktigare! Och dessutom var mina scoutkamrater i min patrull inte alls snälla mot mig! Men trots det, så har jag fortfarande mina scoutinstinkter kvar! Jag kanske inte går ut i skogen på kvällarna längre, men jag värnar fortfarande för vår natur.

http://Simblogg.bloggplatsen.se

Andrea

27 juni 2011 22:54

Jag har aldrig varit scout men jag försöker ändå
ta hand om naturen och inte skada den! Funderade på att bli scout ett tag men jag ville börja på scoutning men på den tiden hade jag redan 3 aktiviteter och en fjärde var lite för mycket..
Synd det där med elaka kamrater!
Och ja du har rätt,skolan är viktigare!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 19 juni 2013 15:41

wow, har inte bloggat sen i januari och det var tre inlägg, men ändå så tittar alltid åtminstonde EN människa in på bloggen? rätt otroligt haha, att ni fortfarande kollar här c: har inte bloggat speciellt mycket alls på sistonde, men har ju http://...

Av Andrea - 22 januari 2013 17:05

                                          Trots att det är lite kallt är det underbart att gå runt i vintern och fota ♥ ...

Av Andrea - 9 januari 2013 16:36

I helgen var jag ju på landet,där läste jag och såg på Doctor Who.I måndags var jag med Isadora,Wilma och Teda och vi var hemma hos mig och typ flummade och busringde några killar,sen så träffade vi dem på Burger King men jag åt inget. När vi hade va...

Av Andrea - 4 januari 2013 12:55

IIIIHHHHHHHHH,min senaste besatthet är Doctor Who! Det är så grymt awesome! Jag såg första avsnittet för flera månader sen och andra några månader senare,men igår så satte jag igång och laddade ner avsnitten och så laddade jag ner text(man märker s...

Av Andrea - 3 januari 2013 19:36

Dessa är några av de tv-serier jag följer mest/älskar mest. Mina två absoluta favoriter är The big bang theory och Glee(Glee först,TBBT sen),men egentligen är det allt i olika kategorier. Bästa: Glee (med undantag för fjärde säsongen)...

Presentation


En foto,musik,tv-serie,fandom och bokbloggs-relaterad blogg av en tolvårig flicka som älskar THG och HP

 

Bloglovin

bloglovin Just nu har jag 19 följare :)

Sök i bloggen

Fråga mig

55 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Translate

RSS

Besöksstatistik

Bloglovin


Skapa flashcards