andilove

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2011

Jag saknar dig - Disskusion

Av Andrea - 9 oktober 2011 17:00

(Filmen,fast den baseras ju på boken,som i sin tur baseras av en sann berättelse)

Först en recension utan spoilers(För det vet man händer om man vet vad för film man ska se)



Cilla och Tina är enäggstvillingar och ska fylla femton år till hösten och de bor på Rosengården. Trots de är lika på utsidan är de inte de på insidan.

Men det blir inte riktigt som det borde, för Cilla får inte fylla femtonår. Hon omkommer i en bilolycka. Tina blir lämnad ensam kvar.

Filmen handlar först om hur det var innan olyckan och sedan om hur Tina tar olyckan.


Filmen är gripande,men jag är inte gråttypen så jag började inte gråta.

Dock kunde jag höra snyftningar under vissa tillfällen och jag såg lite blankt i ögonen på den som satt framför mig.


______________________________________________________________________

                                       Disskusiontid!

(Här kan det komma spoilers!)

Skådespelare: Hanna&Erica Midfjäll som spelar Cilla&Tina är 21år.


Det kanske inte hade gjort så mycket om man inte fick se Tinas tatuering.

Bortsett från det skulle de kunna vara 14(snart femton).

Ni kanske inte tycker det gör något men för mig skulle de gärna kunna sminka över den!


Trovärdighet: Vi börjar med det när Tina&Cilla kommer hem från konserten,när de får skjuts hem av Martin.

De börjar slå varandra och Cilla ramlar på plankorna med spikar.

Fick hon inte typ en spik i huvudet? 

Och varför hade ingen av dem blåmärken eller något? Varför?

Det är klart man ska ha ett lite sår/blåmärke efter ett sånt spektakel.


Varför slår alltid pappan dem? Det stör mig!
Är det för man ska känna ett hat mot honom?

Det räcker med skrik.

Och varför slår han alltid Tina?

Han säger att Cilla inte är hans favorit men vibbarna tyder på det.


Dessutom kyrkscenen när Ailu sjunger sin Jag saknar dig-låt!
Det är högst overkligt. Man har knappast med sig  en elgitarr,sjunger som om man var på en rockkonsert.  Och sen tar man väl ändå inte sönder den?!


Andra overkliga saker är när hon ser Cilla i spegeln.

Men det är ju liksom meningen och därför förstör det inte någonting.


Känsla jag&Emelie fick: Vi fick känslan att man kunnat förbättra saker och gjort filmen bättre.


Slutet: Slutet var dåligt. Det var liksom så att Cilla var i den där lilla fjärilen eller? 

Ni vet när mamman fyller år exakt ett år efter olyckan.

Och så sitter hon där i trappan med Fredde bakom sig,och låten Turn the tide(Cilla turns) i bakgrunden.. Nej det skulle kunna sluta bättre,den åsikten hade både jag och Emelie.


Musiken: GUD! Vad jag tyckte musiken var irriterande.

Jag lovar,när jag såg trailern på SF hoppades jag inte den där musiken skulle spelas ofta.

Alltså AiluCrash var inte bra.. Men jag gillade Cilla&Tina's fiol&blockflöjt(?) spelande.

Nåja,filmen hade faktiskt kunnat vara bättre med bättre soundtrack.

Fast eftersom filmen var bra så klarade jag musiken.

Tänk om det hade varit dålig film så jag fick se&lyssna på en 2.05 h film...


Sammanfattning: Filmen var bra,men hade kunnat vara bättre.

Folk säger att man inte kan vara perfekt,men saker kan. Eftersom film är på fejk,och 'Perfekta personer' är fejk. De visar ju inte sina dåliga/mindre bra sidor.

Därför kan saker vara perfekta,men inte personer.


Betyg: 4/5 - och anledningarna ser ni där uppe!
___________________________________________________________________________ 


Ni som sett filmen,vad tycker ni om dessa punkter? Särskilt intressant om ni läst boken&sett filmen,så ni kan jämföra!


Kommentera era åsikter här:

 
 
fanny

fanny

9 oktober 2011 17:34

Har du läst boken?

Jag läste nästan hela boken (var bara en bit i slutet som jag inte visste om för jag hann inte läsa klart). Jag blev besviken på filmen, visst den var bra men trodde den skulle vara mycket bättre. Tyckte skådisarna var sådär och de gjorde något konstigt av det hela jag vet inte. Men den var ändå fin :)

http://tstre.bloggplatsen.se

Andrea

9 oktober 2011 17:42

Nej,fast vill läsa!
Problemet sen blir väl att jag såg filmen först och tvingas se alla skådespelares ansikten framför mig trots att jag inte gillade alla.
T ex Stefan störde jag mig mycket på(innan han inte svarade på sms& det) och när jag läser boken ser jag kanske någon helt annan människa framför mig enligt beskrivningarna och så kommer han upp där :)
Men jag håller med,trots mina åsikter så var det ju ändå bra! Och sorglig

 
Fanny

Fanny

9 oktober 2011 20:33

Jag vill så gärna se den och läsa boken (tror jag tar boken först) eftersom den verkar så himla fin :)

http://fantasims3.bloggplatsen.se

Andrea

9 oktober 2011 21:13

Jag vill också läsa boken :) Och sen kunna jämföra haha :)

 
Amelia

Amelia

17 november 2011 18:37

Åh, låter som en otroligt gripande film. Av någon anledning tycker jag om att se sorgligheter, men bara på film.
När jag läste den sista Harry Potter-boken så dör ju Fred (om du har läst den så vet du ju), och JK Rowling spädde på så mycket att jag, trots att jag inte heller är gråttypen, fick lite tårar i ögonen även om jag inte grät. Det var så sorgligt när det stod: "Det var ljudet av Freds sista skratt". :(
Jag har sett filmen på bio, och där fick man inte se när Fred dog, bara hur det var efteråt. Så jag klarade av filmen lite bättre!

http://Simblogg.bloggplatsen.se

Andrea

17 november 2011 19:00

Ja den är väldigt gripande,särskilt som den är baserad på en verklig historia.
Jag har inte läst böckerna(eller filmerna) men jag har inte tänkt göra det så det gör inget att du avslöjar.
Men det låter väldigt sorgligt med "Det var ljudet av Freds sista skratt"!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 19 juni 2013 15:41

wow, har inte bloggat sen i januari och det var tre inlägg, men ändå så tittar alltid åtminstonde EN människa in på bloggen? rätt otroligt haha, att ni fortfarande kollar här c: har inte bloggat speciellt mycket alls på sistonde, men har ju http://...

Av Andrea - 22 januari 2013 17:05

                                          Trots att det är lite kallt är det underbart att gå runt i vintern och fota ♥ ...

Av Andrea - 9 januari 2013 16:36

I helgen var jag ju på landet,där läste jag och såg på Doctor Who.I måndags var jag med Isadora,Wilma och Teda och vi var hemma hos mig och typ flummade och busringde några killar,sen så träffade vi dem på Burger King men jag åt inget. När vi hade va...

Av Andrea - 4 januari 2013 12:55

IIIIHHHHHHHHH,min senaste besatthet är Doctor Who! Det är så grymt awesome! Jag såg första avsnittet för flera månader sen och andra några månader senare,men igår så satte jag igång och laddade ner avsnitten och så laddade jag ner text(man märker s...

Av Andrea - 3 januari 2013 19:36

Dessa är några av de tv-serier jag följer mest/älskar mest. Mina två absoluta favoriter är The big bang theory och Glee(Glee först,TBBT sen),men egentligen är det allt i olika kategorier. Bästa: Glee (med undantag för fjärde säsongen)...

Presentation


En foto,musik,tv-serie,fandom och bokbloggs-relaterad blogg av en tolvårig flicka som älskar THG och HP

 

Bloglovin

bloglovin Just nu har jag 19 följare :)

Sök i bloggen

Fråga mig

55 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Translate

RSS

Besöksstatistik

Bloglovin


Skapa flashcards