andilove

Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

Bokmåndag,9/1-12

Av Andrea - 9 januari 2012 18:11




Läser just nu: Resten får du ta reda på själv,Abandon,Brobyggarna(försöker i alla fall!)
 

Wow! Detta är alla böcker jag fick i recex-idag! 9 st!
Stort tack Damm Förlag,StyxFantasy,Alfabeta och Bonnier Carlsen 
Jag är superglad-men kan förmodligen inte köpa en bok förrän på bokrean,dessutom så väntar fortfarande böcker från Månpocket,Nordstedts och Gilla Böcker!

Har bara påbörjat Resten får du ta reda på själv - men den äger! Är på sida 349 av 476,det är hyffsat med tanke på att jag påbörjade idag! Det var den boken jag hämtade ut först.


Veckans bokrecensioner:

(Inte läst vecka 1)



Titel: Dear John
Författare: Nicholas Sparks
Utgiven: 2010
Förlag: Sphere
Sidor: 338
Handling:
John var rebellen i skolan,och sedan började han jobba i armen. Men,en sommar när han åker till sin pappa så träffar han Savannah,och för henne kan han ändra sig.
Men sommaren tog snabbt slut och han åkte tillbaka till Tyskland.
Han kom tillbaka sommaren efter,men efter 911-attackerna så blir distansen större.
Klarar de distansen,eller är det slutet på kärlekshistorien?

Omslaget tyckte jag inte något vidare om. Jag hatar för det mesta när det är från filmen osv. Och guess what? På baksidan  står det t.e.x Amanda Seyfried och att Lasse Hallström har regisserat den!
Är det bara jag som ogillar det? Tror inte det!

Karaktärerna är trovärdiga.  Men ingen är någon favorit,nej verkligen inte. Savannah hatade jag från första stund,och ni som sett filmen/läst boken förstår nog varför jag fortsätter hata henne. Karaktären som jag gillade mest var nog Tim. Sen Johns pappa(vet inte varför)!
Språket,alltså jag är väl inte rätt person för att döma språket. Jag menar,mitt engelska ordförråd är inte supermegastort,så jag kan inte säga det. Men,jag tycker faktiskt språket var bra,jag förstod det mesta!
Och det är ju bra. Tycker jag.
PoW var ju Johns,och den var bra. Det är inte ofta jag läser ur killars perspektiv. Jag tror det mest beror på att jag läser ur kvinnliga författares böcker,och de skriver ofta ur kvinnliga karaktärers PoW. Men ibland manliga. Aja,eftersom det här var en manlig författare skrev han ur en killes perspektiv.
Jag undrar om de flesta killar är sådär! För John kändes ganska känslig,att han kunde ändra sig från den rebelliska armekillen han var till ja,en känslig kille åt Savannah!
Titeln är inte lockande. Jag menar,Dear John,det låter som ett brev. T.e.x Dear John,how is it in Germany?
Det är inte så jättemycket brev. Samtidigt så händer det nog viktigaste i ett brev.
Dessutom sticker det ut lite,jättemånga av hans böcker börjar med TheThe Notebook,The Choise osv.
Handlingen..Hm.  Som jag citerat i min läsdagbok "Det kändes som om boken började runt sida 235. Innan dess vände jag blad för att se om någonting intressant hände på nästa sida. Och det gjorde det knappt.."
Sen så citerade jag också "Boken var sådär. En kille från armen som träffar en tjej han vill ändra sig för. Blir känslig,tillbaka till armen.." Skriver inte resten för det spoilar. Skrev det inte ens i läsdagboken,fast jag tänkte det!
Boken är bra,men jag skulle inte spendera min månadspeng på den!
Lite trög ibland,om jag får säga det(vilket jag får).

Totalbetyg: 7/10
Tack Abtin för att jag fick den här i julklapp av dig :D

Titel: Tankeläsaren
Orginaltitel: Graceling
Författare: Kristin Cashore
Serie: De utvalda
Del: 1
Utgiven: 2011
Förlag: Semic Tack för recex!
Sidor: 479
Första meningen: Total mörker rådde här nere i fängelsehålorna, men Katsa hade en karta i huvudet.
Handling:
Katsa bor i sin morbror Randas kungadöme,ett av sju. Men hon inte bara bor hos honom,hon tillhör honom.
Katsa är nämligen en särling - alla som fötts med två olika ögonfärger är särlingar och har olika gåvor,dessutom tillhör de kungarna. Är deras gåvor användbara behåller kungen dem,annars så skickas dem tillbaka till familjen.
Artonåriga Katsa har dödandets gåva,och därför har hon utnyttjats av sin kung genom att skickats ut för att döda,hota eller lemlästa kungens fiender. Hon dödade någon för första gången som åtta.

Men allt förändras när hon träffar den unge prins Po. Han är också särling. Tillsammans ger de sig av för  döda en ondskefull kung. 
Men hur ska de kunna förgöra en ondskefull kung - om han har gåvan att förvränga folks tankar?
Och är det verkligen dödandets gåva Katsa har?


Betyg:
Omslag: 4/5
- Snyggt,men på något sätt inte tillräckligt! Jag gillar nog Semics omslag för Vargbröder mer(var det nu kommer in i inlägget).
Karaktärer: 4/5
- Trovärdiga,men inte tillräckliga! Haha,juste,så knasig som jag är så tänkte jag Po som Nalle Puh(Winnie the Pooh). Men det fick mig bara att gilla honom :)
Språket: 5/5
Titel: 4/5
- Men den kan vara vilseledande! Jag började tänka om den där unga tankeläsarflickan på ett av Katsas uppdrag av Randa var viktig..
Handling: 4/5
- Den var trög i början.

Totalbetyg: 7,5/10
Personlig åsikt: Jag gillar konceptet med att särlingar skickas till kungen(fast superelakt såklart.) Och konceptet med särlingarna.. Jag gillar Katsa,men mest Po,Raffin och Bitterblue..
Boken är bra och läsvärd,och jag längtar tills Monstrets Dotter kommer ut! :)
(Inte läst vecka 1!)

Title: Princess in the spotlight
Author: Meg Cabot

Series: The princess diaries

Part: 2
Year of publication: 2001
Publishers: HarperTeen(HarperCollins)
Pages: 223
Story:

Mia don't thought that the princess thing would be as big as it is,and she never thought that the princess lessons with grandma should be so annoying. But it is with grandma,so it isn't so strange. And they just keep going,and going and going.
Her mum is still dating Mr. Gianini,and she's pregnant! And they are getting married!
And of course,while grandma still is in the city,she intends to infere in the wedding plans.
She do it so big,but is that the wedding who mum and Mr. G wants?
Oh,and that's not the only thing that grandma do who makes Mia mad. Grandma has fixed a interview with the propably best journalists!
And who is it who sends anonymous loveletters to Mia?

Grade:
Cover: 2/5
- No thanks
Characters: 5/5
- So truly.
Title: 3/5
- It's matching,but not good..
Language: 3/5
- Hah,Mias language good? Haha,but it's funny.
Story: 4/5
Totally grade : 7/10
Personal opinion: I think that the book(and the first book) just is like the prologue the better books,who come after the second!
Veckans bokvideo:
Topp fem: Hungerspelen&Andens kraft-1,Nightshade-2,Prinsessa för alltid-3,Resten får du ta reda på själv(även ifall att jag inte läst ut den-4,Cirkeln(PLL)-5

Veckosammanfattning:

Vecka 1

Antal ulästa böcker: 5  - Bra!

Antal böcker jag läst (oklara):  3


Jämförelse med förra veckan:
Sääämre(överdriv),ingen engelsk,men 2 över fyrahundra,2 över 300 en över 200
Dessutom vet jag att jag kommer läsa minst en engelsk bok vecka 2,för jag har redan läst klart Dear John 

Antal svenska böcker: 5
Antal engelska böcker: 

Mannliga författare: 0
Kvinnliga författare: 5

Bästa bok: Det borde finnas regler

Det borde finnas regler

Sämsta bok: Janis den magnifika

Alla böcker lästa i förra veckan:

Det borde finnas regler,Lina Arvidsson(recension kommer när  boken släpps ut)
Tankeläsaren,Kristin Cashore
Den perfekte mannen,Sheila O' Flanagan
Janis den magnifika,Johanna Nilsson
Älskar - Hatar,Jenny Downham 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 19 juni 2013 15:41

wow, har inte bloggat sen i januari och det var tre inlägg, men ändå så tittar alltid åtminstonde EN människa in på bloggen? rätt otroligt haha, att ni fortfarande kollar här c: har inte bloggat speciellt mycket alls på sistonde, men har ju http://...

Av Andrea - 22 januari 2013 17:05

                                          Trots att det är lite kallt är det underbart att gå runt i vintern och fota ♥ ...

Av Andrea - 9 januari 2013 16:36

I helgen var jag ju på landet,där läste jag och såg på Doctor Who.I måndags var jag med Isadora,Wilma och Teda och vi var hemma hos mig och typ flummade och busringde några killar,sen så träffade vi dem på Burger King men jag åt inget. När vi hade va...

Av Andrea - 4 januari 2013 12:55

IIIIHHHHHHHHH,min senaste besatthet är Doctor Who! Det är så grymt awesome! Jag såg första avsnittet för flera månader sen och andra några månader senare,men igår så satte jag igång och laddade ner avsnitten och så laddade jag ner text(man märker s...

Av Andrea - 3 januari 2013 19:36

Dessa är några av de tv-serier jag följer mest/älskar mest. Mina två absoluta favoriter är The big bang theory och Glee(Glee först,TBBT sen),men egentligen är det allt i olika kategorier. Bästa: Glee (med undantag för fjärde säsongen)...

Presentation


En foto,musik,tv-serie,fandom och bokbloggs-relaterad blogg av en tolvårig flicka som älskar THG och HP

 

Bloglovin

bloglovin Just nu har jag 19 följare :)

Sök i bloggen

Fråga mig

55 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Translate

RSS

Besöksstatistik

Bloglovin


Ovido - Quiz & Flashcards